Erik Kroon

Gouden Gids

Geplaatst op donderdag 9 december 2010


Toen ik ondernemer werd wilde ik mijn potentiële klanten bereiken. Daarvoor waren we in de vorige eeuw nog aangewezen op de gouden gids. Een bedrijf dat hun jaarboeken in elke regio uitgaf. Zo had je 30 regio´s en kon je uiteraard in elke regio terecht. Elk jaar was de accountmanager er om je te adviseren, zo een met een fout pak, te dunne stof en wit overhemd. “Waar komt uw klant vandaan, meneer Kroon?” “Eh, het hele land” zei ik. “Mmm.. dat wordt een dure bedoeling” was zijn reactie. “Wat denkt u dat de beste regio is voor u?” “Ja, eh, Amersfoort, Utrecht en Amsterdam” “Oké, dat zijn drie regio´s. En wilt u een standaard formaat of een grote advertentie?” “Doe er maar tussenin” was mijn antwoord. “Ja ja, oké, zullen we dan ook een steunkleur doen? Dan valt u beter op” “Steunkleur?” vroeg ik. “Ja dat is rood, en omdat wij dan een extra laag moeten drukken betaald u hier extra voor. Oh nog een ding Meneer Kroon; Onder welke categorie wilt u vallen?” “Welke smaakjes heeft u allemaal?” was mijn charmante reactie. “Haha, nou wat denkt u van organisatiebureau, evenementenbureau, activiteitenbureau of wilt u gevonden worden evenementen-organisatiebureau?” Waar gaat mijn toekomstige klant mij zoeken? Is dat onder evenementen of onder bureau? Ik vroeg:”Kan ik niet onder alle drie staan?” “Tuurlijk!” was zijn spontane reactie.

Ik nam elk jaar voor 10.000 gulden aan reclame af bij de gouden gids. Ongelofelijk als je weet dat ik toen een omzet had van 45.000 gulden. Wat waren dat gouden tijden voor de gouden gids. Zij waren de marktleider en hun kon niets overkomen. Zij hadden de databases met alle bedrijven en wisten iedereen aan zich te binden omdat ze niets anders konden. En toen was het 1 oktober 1998.

Dezelfde accountmanager met zijn foute pak stond weer voor de deur: “Meneer Kroon, weer hetzelfde als vorig jaar?” “Nee.” “Oh, u wilt meer?” “Nee; ik stop met de gouden gids en ga me richten op internet.” “Haha! Meneer Kroon, internet is een hype, dit gaat het nooit redden tegen de enorme kracht van de gouden gids.” “Gaan jullie niet op internet dan?” Vroeg ik geïnteresseerd. Helaas kon hij mij geen antwoord hierop geven, waarschijnlijk omdat hij niet wist waar ik het over had, cq hij nog niet de kansen hiervan kon in schatten. Als je verder kijkt over het hele traject dan was juist de gouden gids de partij geweest die een zoekmachine had moeten bouwen. Ze waren wereldwijd bekend, en hadden alle bedrijven in beeld en als ze dit als gratis hadden aangeboden was dit zeker gelukt. Nee, nu bellen ze me op als de gouden gids en www.detelefoongids.nl, ja ja ze zijn gefuseerd en ze hebben de oplossing gevonden.

Na 10 jaar kwamen ze erachter dat internet wel degelijk kansen had en hadden ze zich bedacht; als we nou eens de telefoongids online zetten en daarbij dan de domeinnamen neerzetten dan kunnen we wederom de bedrijven aanpakken. Fantastisch vind ik het dan om van onze marketing afdeling te horen dat wij daar niet aan mee doen; wij worden gevonden dankzij internet. Wij worden gevonden via Google. En als je ons telefoonnummer zoekt en je zoekt het bij Google dan heb je in een klap al onze gegevens. Bij detelefoongids.nl moet je eerst een plaats invullen, het bedrijf en dan moet je het goed invullen. Maar omdat er “concurrenten” in je branche wel betalen voor een link via detelefoongids.nl worden zij boven je geplaatst. Dus vind je niet wat je wilt vinden, namelijk SOS Events in de wereldstad Uddel.

Het rare achteraf is dat ik nooit een bedankje heb gehad van de goudengids voor de 30.000,00 gulden die ik toentertijd bij ze heb gebracht. Ik heb wel elk jaar een callcenter aan de lijn die mij haarfijn uitlegt dat ik duizenden klanten per jaar misloop omdat ik niet onder de categorie organisatiebureau in de telefoongids sta vermeld en mijn concurrenten wel. Maar ja, deze jongen kan ook niet weten dat wij www.organisatiebureau.nl in handen hebben.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs