Erik Kroon

De hotelwereld wordt wakker – 10 tips om beter in te spelen op de wensen van boekers

Geplaatst op maandag 8 april 2013


Ik was 13 jaar oud toen Ted de Braak op televisie was met het programma "De 1,2..3 show"! Aan het eind van dit programma werden er altijd grote prijzen weggeven aan de kijkers en de deelnemers, waaronder een weekendje weg in een 4 sterren hotel op de Veluwe. Dit waren toentertijd mega prijzen! Veel mensen stuurden hun antwoorden op een briefkaartje naar het Hilversumse om kans te maken op deze prijs.

Het hotel dat deze prijs weggaf was het Bilderberg Hotel 't Speulderbos in Garderen. Wanneer je in deze jaren dit hotel bezocht werd je in het weekend omver gereden door kinderen op metalen trapskelters, die dwars door het hotel scheurden. Het hotel stond in die jaren bekend als hét kind- en familiehotel van midden Nederland en trok "bekend" en "onbekend " publiek. In de jaren dat ik net voor mezelf was begonnen mocht ik vanuit SOS Events veel werk verrichten voor deze families. Ik organiseerde speurtochten, boogschieten, klootschieten en fietstochten voor de gezelschappen.

Eind jaren '90 veranderde de hotelwereld langzaam en werd de focus meer en meer op de zakelijke markt gericht. Logisch ook; elk hotel op de Veluwe zat knettervol met bedrijven die "buiten de deur" wilden vergaderen of trainingen lieten verzorgen. De boekingen die ik normaal in het weekend had werden langzamerhand verschoven naar doordeweekse dagen en om heel eerlijk te zijn vond ik dat wel prettig!

Met de komst van de crisis zie ik langzamerhand bepaalde hotels keuzes maken waarmee zij weer vooruitstrevend zijn in een dalende markt. Zo verzorgen wij nu voor het Bilderberg Hotel 't Speulderbos in Garderen in de weekenden recreatiewerk; Billy Bilderberg genaamd. Voor een andere hotelketen verzorgen wij outdoor activiteiten op iedere zondagochtend. Deze hotels zitten nu elk weekend vol! Een andere hotelketen heeft besloten om vanaf april dit jaar gratis een hardloopinstructeur aan te bieden bij elk 24-uurs vergaderarrangement, zodat de vergadergasten fris en vol energie aan de slag kunnen. Deze hotels durven te investeren. Zij zien in dat vooruitgang in ontwikkeling en keuze in doelgroep ervoor gaat zorgen dat hun hotel voorop loopt en een betere bezetting heeft dan de concurrent. Deze hotels zien in dat je onderscheid niet zit in je hotelkamer, vergaderzaal of aantal sterren maar in de USP´s die buiten het hotel liggen.

Bent u bereid om nog beter op wensen van opdrachtgevers in te spelen? Heeft u zin in verandering? Lees dan deze 10 tips eens door; misschien geeft het u inspiratie!

1. Kijk niet naar binnen, maar naar buiten. Waar ligt je hotel, en wat kan de omgeving voor je betekenen. Denk hierbij aan faciliteiten als een beauty centrum, museum of bepaalde attracties. Benader deze partij en kijk of je een win-win situatie kunt creëren.

2. Zoek een nichemarkt op, waar je je hotel helemaal op wilt richten. Dit is enorm gedurfd maar levert je wel continuïteit op. Denk aan een mvo- of vrouwen hotel. Ook kun je je richten op een geloofsovertuiging of boomknuffelaars. Belangrijk: zoek een thema wat bij je past!

3. Benader een magazine die dezelfde doelgroep heeft. Zo koppel je een sterke naam met een groot bereik voor een bepaalde doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Hapinez, Libelle of een autoblad. Het blad kan dan reclame voor je maken en heeft op deze manier een mooi uithangbord.

4. In het buitenland is het heel normaal dat er animatie wordt aangeboden voor kinderen en eventueel volwassenen. In Nederland zijn er weinig hotels die dit doen. Toch is er veel vraag naar activiteiten in combinatie met een hotel. Oftewel; kinderen zijn de baas in het weekend en vakantieperiodes.

5. De vergadermarkt kun je makkelijk veranderen door meer te bieden dan de buurman. Denk hierbij aan een 24-uurs arrangement inclusief hardloop instructeur die in de ochtend voor de deelnemers klaarstaat om een stukje te trimmen. Denk niet in kosten maar in continuïteit.

6. Benader elke incheck persoonlijk. Ben je eigenaar of general manager van een hotel? Zorg dan dat je op bepaalde tijden altijd zichtbaar bent, zodat je iedere gast persoonlijk welkom kunt heten. Spreek ze aan tijdens het diner en geef ze aandacht waardoor je repeat hoger wordt. Dit is belangrijker dan ooit.

7. Lage zaal bezetting? Richt deze zalen dan in als een slaap accommodatie, maar dan op een originele manier. Een zaal met een safaritent erin, maar dan wel inclusief bad en woonkamer met luxe! Verbouw een zaal als interactieve gameroom of verkoop vergaderen in het donker, waarbij je een zaal compleet hebt verduisterd. Uiteraard kun je hier dan dineren in het donker aan koppelen.

8. Zoek een goed doel waar je je hotel aan wilt koppelen. Zij hebben een groot bereik en kunnen reclame voor je maken. Richt je hotel ook in met hun thema's zodat er een duidelijke connectie is. Als tegenprestatie kun je ze een of twee keer per jaar een gratis weekend aanbieden voor hun leden.

9. Zoek een thema waarin veel trainingen gegevens worden, zoals communicatie of samenwerken. Je kunt hier je vergaderzalen op inrichten, waardoor trainingsbedrijven bewust voor jouw locatie kiezen. Kleed ze aan met fotobehang met grote prints waar dit thema duidelijk zichtbaar wordt. Dit inspireert de deelnemers aan de training.

10. Zoek een outdoor bedrijf wat samen met jou thema's kan uitwerken. Kies je ervoor om je hotel op een bepaalde doelgroep te richten dan kun je daar activiteiten aan koppelen. Bijvoorbeeld iets met elektrisch vervoer of een autorally, inclusief een picknickmand voor onderweg.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs