Erik Kroon

Het Social Media probleem

Geplaatst op maandag 30 januari 2012


Ik was 13 jaar toen ik mijn eerste baantje had. Harry, mijn vriendje, zijn vader was werkzaam bij de houtskoolbranderij waar op zaterdagochtend altijd de zakken werden afgeprijsd. Van 5,95 voor 4,95 van 5,95 voor 4,95 enz. Dat was mijn taak, afprijzen. Daarna aan de slag bij wormenboer Roelof om daar 1000 wormen per uur te rapen voor 6 gulden per uur. In de middag nog even asperges steken bij familie van de Brink en daarna nog even vissen aan het Bleekemeer. Dat laatste was de yin van de yang, buiten voetbal, muziek en school om.

De jeugd heeft het tegenwoordig niet anders alleen heb ik moeite met de extra dimensie in hun leven; social media. Dit vergt meer van de jeugd dan ieder zich kan voorstellen. Ik kwam daar al achter in 2005. Er waren wat personeelsleden die MSN op hun computer hadden geïnstalleerd. Hier was ik niet blij mee, en heb hier direct een stokje voor gestoken. Chatten tijdens het werk lijkt me niet helemaal de bedoeling; dat doe je maar thuis, zal mijn antwoord zijn geweest. Toen kwam het afdelingshoofd ICT/IT naar me toe en zei; Erik, zij hebben MSN nodig. Hoezo? Nou, die jongens chatten niet met vrienden over het weer of wat ze vanavond gaan doen, maar chatten met ICT vragen naar hun netwerk, waarop zij antwoord krijgen. Ik moest er even aan wennen en gaf toestemming voor deze afdeling om MSN alsnog te gebruiken, met als opmerking uitsluitend zakelijk gebruik. Tja.. daar sta je dan als 30 jarige ondernemer, die op dat moment een nieuw beleid moet schrijven op de veranderende jeugd.

Niet veel later werd social media een onderdeel in ons leven. Ook hier hebben we een interne afspraak over gemaakt. Facebooken en Twitteren doe je niet tijdens je werk, behalve als het werkgerelateerd is. Negatief praten over je werk op de social netwerken is niet verstandig omdat je collega´s je veelal ook volgen. Deze dimensie van communiceren wordt de volgende uitdaging voor elke ondernemer. Werken staat bij de jeugd niet meer op nummer 1, maar is een onderdeel van hun dagelijks ding.

Hierdoor ontstaat de situatie dat er een toename is van overspannen jeugdige werknemers. Niet door de werkdruk, maar door hun drukke bestaan. Ze houden elke minuut hun vrienden in de gaten en op de hoogte via Facebook en Twitter. Maken het liefst elke dag een afspraak met vrienden of moeten alles “leuk vinden” op Facebook. Ze sporten tussendoor en hebben een relatie. Dit alles levert een overspannen jeugd op die eigenlijk zelf niet weet hoe ze dit moet reguleren en evenwicht moet zien te krijgen tussen werk en prive.

Ondanks dat ik regelmatig als ADHD'er in het leven sta en ook graag op Facebook rondhang, heb ik ook rust nodig. Balans, Yin-Yang, niets aan je hoofd. Helaas roept de huisarts tegen de jeugdige werknemer die op visite komt veel te snel: je hebt een burn-out door je werk, dus neem maar een paar weken rust. Bedankt dokter voor je makkelijke manier van consult. Ik had liever gezien dat dit breder wordt getrokken dan alleen op het werk. Overheid en artsen, zie dan ook in dat de werkgever niet de schuldige wordt van dit (inter)nationale probleem en zorg ervoor dat artsen op leeftijd ook weten dat er een andere wereld bestaat; de drie dimensionale social media wereld die meer eist.

Erik Kroon

Erik Kroon heeft totaal 90 mensen in dienst met een gemiddelde leeftijd van 26 jaar. Zijn medewerkers haalt hij veelal uit zijn eigen bestand van parttimers en stagiairs.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs