Erik Kroon

Winkels hebben geen bestaansrecht

Geplaatst op maandag 19 december 2011


Winkelen is geen werkwoord voor mij. Als ik ging winkelen dan was het toch veelal doelgericht. Keihard door het winkelcentrum rennen, precies naar de winkels die ik wou bezoeken. Hooguit 10 minuten binnen zijn en zorgen dat je er weer snel weg was.

Toen in 2002 Wehkamp en Bol.com op het wereldwijde web kwamen met hun online winkel, was ik overtuigd; dit wordt de toekomst. Ondanks dat beide bedrijven miljoenen euro´s verloren, werden zij de eerste grote online moneymakers van Nederland.

In 2006, tijdens mijn finale van entrepreneur van het jaar, zag ik volop bedrijven om mij heen, die net zoals wij, aan het groeien waren dankzij internet. Zo ook de winnaar van dat jaar; Coolblue, eigenaar van veel online shops zoals pdashop.nl, gsmshop.nl, laptopshop.nl etc.

Nu: jaren later, zie ik steeds meer winkels verdwijnen. Je moet voor de gein eens opletten hoeveel winkels er te koop of te huur staan in dorpen en steden. Het wordt het grootste probleem voor elke gemeente aankomende jaren. Zijn er dan geen kansen? Jazeker! Juist de bedrijven die groot zijn geworden door hun online shop, gaan weer investeren in winkelpanden.

Coolblue heeft een aantal jaren geleden hun eerste serviceshops geopend, fantastisch toch?! Groot geworden door internet, en daarna ook te vinden op straat. Het is de omgekeerde wereld, waarbij de ondernemer veelal volledig afhankelijk is van internet en een offline shop ziet als cross selling en servicedesks. Een gezicht bij een website zeg maar.

Zo hebben wij in 2009 onze verhuurshop De Veluwe Specialist geopend waar je met z´n tweeën leuke betaalbare activiteiten op de Veluwe kunt ondernemen. Uiteraard reserveer en betaal je online. Natuurlijk kun je online zien wat de voorraad is en ontvang je online de factuur. Op het web lees je recensies en bekijk je foto's van gasten. Eenmaal in de winkel is alles gericht op service en kwaliteit.

Tip: Een winkel beginnen in 2012? Ik zou eerst beginnen met een online shop!

Erik Kroon

De Veluwe Specialist verwelkomde in 3 jaar tijd ruim 25.000 bezoekers, en is daarmee een van de belangrijkste winkels in het toeristische dorp geworden. De kans is groot dat er in 2012 meerdere winkels van de Veluwe Specialist op de Veluwe te vinden zijn.

Erik Kroon

Erik Kroon

Erik Kroon (1975) is sinds 1996 eigenaar van SOS Events. SOS verzorgt ruim 1100 zakelijke evenementen per jaar, uitsluitend vanaf hotels en restaurants veelal op de Veluwe. Deze evenementen worden grotendeels via 70 websites gegenereerd, waarvan www.bedrijfsfeest.nl de grootste is. Erik was in 2006 finalist Entrepreneur of the Year en in 2003 finalist ondernemer van Gelderland.

Wat vindt u van dit verhaal? Reageer hier:

Laatste Blogs


05-03
Teambuilding op de Veluwe? Het...

10-02
Schindler Familyday!

27-01
Grote kans dat je volgende uit...

09-01
Klachten voorkomen? Doe een in...

08-01
Waarom RentSeeDo mislukte

06-01
Verzekeraar helpt mijn bedrijf...

14-08
Outdoor is het nieuwe indoor

09-08
Waarom bedrijfsuitjes niet mee...

12-02
Pretpark of SOS Events

02-08
Top 10: Populairste bedrijfsui...
» Alle blogs